De A dienst in andere visie …

Voor ik verder ga op mijn vorige blogberichten wil ik toch even een paar woordjes kwijt over hoe mijn visie op de A dienst veranderd is …

A-dienst , da woord kende ik zelfs niet … Psychiatrie , zottekot,… Da kende ik wel en daar had ik mij al een bepaald beeld van voorgenomen ! Vorige week vertelde mijn mama mij dat op de dag ik binnenkwam , het niet met de volle goesting was . Veel wist ik er niet meer van maar ik herkende wel wat ze vertelde …

Mijn huisarts had mij ,voor ik via spoed in de A-dienst toekwam, al redelijk goe platgespoten om mij te kalmeren . De deur van de dienst ging open , t zal tegen de avond geweest zijn , en direct voelde ik mij geviseerd door allemaal zotten (sorry voor de verwoording , k zet da later wel recht 😉) en een vlaag van schrik ging over mijn lijf … Blijkbaar zou ik daar dan ff de gang in rep en roer gezet hebben omdat ik terug naar huis wou ! En maar blijten ,… T zou vrij heftig geweest zijn toen … Mijn spuitje begon op de juiste moment te werken en mijn lichaam stemde toe om geholpen te worden … Een raar gevoel om te beseffen dat ik daar een tijdje ging liggen om mijn leven te redden . In mijn geval toch !

Zoals ik al eerder vertelde , heb ik alles ondergaan ! De eerste dagen gingen gepaard met enorme huilbuien meerdere keren per dag , de meeste ervan bracht ik op mijn kamer door , alleen ! De verpleging gunde mij ook de tijd om terug onder de mensen te kunnen komen maar na 3 dagen werd het tijd om uit mijn kamer te komen en mijzelf te beginnen herpakken !

 De zotten die mij aan het aangapen waren , waren na een tijdje mensen geworden …Je begint contacten te leggen met mensen die je op straat gewoon voorbij zou lopen . Op de A-dienst zaten nooit meer dan 30 mensen ieder met hun eigen verhaal , drank , drugs , depressie , … Maar uiteindelijk hadden we allemaal hetzelfde : ieder van ons heeft de verkeerde schakel gekozen en is zo beginnen leven op automatische piloot , alle besef van de realiteit kwijt ! 

Ik ging mij dus herpakken ! De momenten dat ik mezelf voorgenomen had te herpakken ( hiermee bedoel ik mezelf weer op gang krijgen , mijn lichaam laten beseffen dat het een gezond verstand nodig heeft) waren int begin best moeilijk ! 

De verpleging had het int begin best lastig met mij denk ik 😜 . Tijdens mijn week dat ik afkickte van mijn anti-depressieva en wiet , wou ik ook constand weten waarom mijn lichaam zo reageerde . D verpleging gaf mij (later gezien ) op alles een antwoord maar ik moest gewoon geduld hebben . De A-dienst , de psychiatrie, is eigenlijk een afkickkliniek maar de rest moet je zelf doen ! En als ik er nu op terug kijk is het ook gewoon zo !  Dankbaar ben ik wel , zeker ! En nu ben ik ook wel fier op mijzelf hoor … Eens alles uit mijn lichaam was begon ik idd anders te denken , voelen , doen ,… Alles was veranderd , eindelijk !

De groep waar we toen mee zaten , was een super groep ! Verhalen dat daar werden gewisseld , levenservaringen ,van mensen die er open en eerlijk voor uitkwamen dat het ergens misgelopen was of dat anderen het voor hen om zeep geholpen hadden … Ze wilden er allemaal iets aan doen en we krikten mekaar op , enorm ! We hebben daar samen gelachen , geweent , kwaad geweest , we hebben daar samen over ons leven beslist … Sommigen kwamer er goed vanaf , anderen waren nog niet genoeg gebroken geweest om hun gezond verstand te gebruiken !

Hetgeen mij opviel was het feit dat ik ervan overtuigd ben dat , … Veel “ziektebeelden” voortgroeien uit opgelopen trauma’s , jarenlange stressituaties , veel mensen denken dat ze chronisch vermoeid zijn terwijl ze eigenlijk gewoon eerst naar de oorzaak moeten zoeken en er aan toegeven eraan te werken ! 

Veel mensen zullen mss het niet geloven laar het is zo ! Voor alles wat je doet is er een reden ! Mensen hebben schakelaars en zet je de verkeerde af dan blokkeer je en dat kan je ongewilt en zonder besef volledig veranderen . Fysisch , emotioneel , …. Noem maar op , eens je besef het laat afweten ben je eraan voor de moeite ! Bij mij dag en nacht van verschil … Ik zou mijn ervaring aan duidenden mensen willen geven in de overtuiging dat ze één voor één terug normaal kunnen functioneren , doorzetten , opkomen voor hunzelf , de juiste emoties op de juiste moment kunnen gebruiken, waar ze gebroken waren terug rechtzetten . 

Ik heb daar heel veel pure mensen gezien en ben hun dankbaar , om samen te vechten ! Diegene die volgehouden hebben moeten hun nu bewijzen en diegenen die opgaven , … T is soms niet eerlijk , dat heb ik daar dikwijls gedacht maar langs de andere kant waren er ook veel die een op en af bezoek brachten … Je moet er echt klaar voor zijn ! 

Mensen moeten psychisch veel beter bijgestaan worden door de overheid ! De zorg voor elkaar verminderd elk jaar , in gelijk welke stand ! De realiteit is dat mensen dikwijls verkeerd gestuurd worden en als je dan zelf geen beslissingen durft te nemen of wilt ,… Geraak er dan zelf maar is uit ! Je gaat door het leven als iemand die je niet wil zijn … Daar moeten we toch aandacht aan besteden ?????

Ik heb daar geleerd eerlijk en open te zijn , besefd dat ik veel te veel in dienst van anderen denk en daardoor mezelf uit het ook verloren ben , leren luisteren naar alle mensen , besefd dat ik mezelf kwijt was , besefd dat ik mijn leven anders moest aanpakken en dingen een plaats leren geven , voor altijd ! Positief te blijven denken dat vooral …

Bedankt iedereen ! Zonder jullie stond ik niet waar ik nu sta , aan jullie heb ik mijn leven te danken en dankzij jullie kan ik verder… Nog een hele tijd ! 

Xxx

2 thoughts on “De A dienst in andere visie …

  1. Hey Lins, we hebben inderdaad veel traantjes gelaten. Maar ook regelmatig bij wijze van spreken, liggen rollen van het lachen. En de A-afdeling is een veilige haven voor mensen wie het water aan de lippen staat. Dat hebben we allemaal ondervonden, van opstandig zijn, rebels, intens verdrietig tot blijdschap als we een lichtpuntje zien.
    De groep was super, iedereen met zijn problemen, probeerde te luisteren, te helpen, te troosten. Ik denk met een warm hart aan de gulle knuffels.
    Veel liefs, ik duim voor jou !

    MC

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

