Mevrouw deblock , mevrouw holmans , … Zo hoeft het toch niet !

De arbeidsgeneesheer … Er zijn zo van die ‘gevallen’ bij …

Na een 4-tal maand op de mutuel gestaan te hebben , voelde ik zo stillekes aan de nattigheid vallen .

Maanden lang onderzoeken , van dokter naar dokter maar nu moest ik wachten … Ik had wel al een aantal behandelingen gehad , en er is vanallles aan de hand . Maar de belangrijkste doktersafspraak was die van de genetische dienst … Zonder die afspraak kon ik ook niet beginnen mat de aangepaste kine .

Mijn werk , de preventieadviseur van het werk , de arbeidsgeneesheren van het werk , mijn behandelende artsen ,… Ze wouden allemaal die testen afwachten , liever dat dan het risico te nemen na een maand weer arbeidsongeschikt te worden … Hiervan had ik verslagen en attesten van de dokters .

27 april , hier had ik echt geen goesting in ! De vorige keer had de arbeidsgeneesheer van de mutuel  mij al vrij duidelijk laten blijken dat CVS, FIBRO, … niet echt ziektes waren , de attesten van de dokters legde hij zorgvuldig weg en begon vlug zijn verslagske te tikken voor hij alles goed bekeken had , zijn standpunt was gemaakt ! Dus de dag was aangebroken … 27 april …

Hoewel mijn behandelende arts (en al de rest )pleitte om de test genetica af te wachten , die doorging op 6mei , en ik een doktersbriefje en verschillende attesten had . Waar trouwens ook steeds op vermeld stond dat :

gezien de lange wachttijden het niet mogelijk maakte een snelle diagnose te stellen .”

Besloot de arbeidsgeneesheer dat ik wettelijk niet meer aan de voorwaarden om op ziektewet te blijven voldeed… 6 maand , dan kost het té veel voor hun . En dan vliegt ge eraf ! Ik ben zo één van die ongelukkigen . Ma kom soit , geef nu toe ! 9 dagen had hij nu toch wel kunnen wachten hé ! 

Ik voelde mij toch wel redelijk geviseerd moet ek zeggen ! Dan wilt ge in den diepsten donkerste put wegruipen en er nooit nemeer uitkomen … Daar stond ik dan , ik moest binnen de week terug aan het werk full time !

Rotten appel ! Hoe kunt ge nu zoiets doen allé , t is nie dat ik zo neig van de kas heb geprofiteerd … De helft van mijn onkosten heb ik zelf moeten dragen en nog maar 6 maand … Komaan hé ! Maar ja ik zit er wel mee , ik heb een lange tijd stilgelegen , bijna geen spiermassa meer en mijn diagnose kwam binnen 9 dagen .

Wat nu meneer ?”  Tja als u niet akkord bent met mijn beslissingkunt u naar de arbeidsrechtbank gaan … ”    Euhmmm… Oké… Maar is het nietwat onlogisch meneer, mijn werk vroeg trouwens een progressieve tewerkstelling aan na de testuitslagen maar zelfs daar wou hij niet van weten . T is da of niks !

Goe , we moesten verder hé ! Dus ja hoe begint ge hieraan ? Van den énen moet ik beginnen werken en van den anderen mag ik niet … Ondertussen heb ik wel geen inkomen , ik had via mail een herziening gevraagd bij de mutualiteit omdat ik dit niet terecht vond . Na een week heen en weer gebel , moest ik naar de dienst genetica .

Die gaven mij uitsluitsel : ehlers danlos , hypermobiliteit type 3 ,…bovenop de cvs en de fybro.  ( t klinkt allemaal veel erger dan het is hoor , ik zit nog maar in een beginnende fase , denk ik …) nu kon ik verder … Alleen nu nog die mutuel arts nog overtuigen …ondertussen had ik mijn vakbond nog ingelicht over de situatie en kon ik mij beter nog niet laten inschrijven als tijdelijk werkloze , tot meneer zijn herziening had doorgegeven …

Ik moest dus redelijk snel mijn officieël verslag van de genetische dienst te pakken zien te krijgen … Ik snap dat echt wel , dokters hebben het druk dus de verslagen laten altijd ff op zich wachten … In de week van 20 mei kreeg ik hem dan … Ik heb direct met mijn mutualiteit contact op genomen , voor de 50 ste keer mijn verhaal gedaan , en mijn uitslag doorgemaild naar de arbeidsgeneesheer met de vraag zijn mening te herzien … Ondertussen al een maand geen inkomen . Al snel kreeg ik een mail terug waar in stond

Ik las met aandacht u mail , een progressieve tewerkstelling is zeker een optie … Gezien u basislijden is ev heroriënteren naar een andere job een andere optie . Gelieve een afspraak te maken .”

Serieus ofwa ? De eerste afspraak is 11 juni ! Meneer kan niet vroeger …kan of wil nie ?!  Ok tot 11 juli ben ik aan het zweven tussen werloosheid of invalideachtige toestand en ik heb hier nie om gevraagd !!!!!!!

Wij hebben 3 jaar geleden een huisje gekocht en zitten volop in de verbouwingen … De verbouwingen liggen al stil omdat we mega voorzichtig moeten omspringen met elke cent die we hebben . En mijne man heeft bovenop alles zijn onslag gekregen , die mannen  betalen zijn premie maar niet uit dus ja , we zitten al van eind april zonder een inkomen … Alle 2 …

Maar we zijn een team en dit maakt ons sterker , wij ( mijn man en ik )zijn 2 kastaars ! En dit is een serieuse relatietest , wij zijn water en vuur en toch ying en yang … Op één of andere manier toch , we weten wat we aan mekaar hebben maar zijn dikwijls te koppig om echt naar mekaar toe te groeien  . Das ons manier van leven , en ik leer er elke dag uit ! Zonder zijn uithouding en doorgedram stond ik niet waar ik nu stond da geef ik toe ! We hebben mekaar nodig , alle3 😉

De rekeningen stapelen op en je kan er niks aan doen , iedereen toont begrip zelfs de banken . In de tussentijd maar hopen dat ik niet ziek wordt want dat zijn kosten die erniet bijkunnen !

Dit zijn situaties waar je sterk voor moet zijn mevrouw deblock , zo hoeft het toch niet ” ze zetten je het mes op de keel terwijl je zo je best best doet . Je betaald voor alles waar je moet voor betalen maar geen enkele instantie begeleid je of verwijst je door . Het werk , de mutuel zijn allemaal beschermd en wij ? Waar is ons sociaal vangnet mevrouw deblock ?

Ga dan naar de arbeidsrechtbank als je niet akkoord bent , makkelijk gezegd dan toch ! Ik ben vb geen vaksbondsmens , wij allebei niet . Dus als wij kiezen voor een job dan gaan wij ervan uit dat we zelf kiezen voor een job die we graag en lang gaan doen . Dus we zijn niet aangesloten bij een vakbond .

Dan moet je zelf een prodeo zoeken om naar de arbeidsrechtbank te stappen , als je je verzoek verliest zijn de kosten voor jou … Dat risico is voor ons gezin te groot en dat doen we niet … Dus naar de arbeidsrechtbank gaan is geen optie meer . Nu is het gewoon hopen dat hij mij op 11juni progressief tewerk stelt anders weet ik het echt niet meer , stel je voor dat hij zegt dat ik een andere job moet zoeken … Dat wil ik niet ! Mijn werk is vragende partij mij zolang het moet de mogelijkheid te geven te recupereren op eigen tempo en nadien te kijken naar een eventuele contractaanpassing … Da’s toch schoon mevrouw deblock ? Dat er nog bedrijven zijn die zo werken ? Je zou er een voorbeeld aan kunnen nemen , zonder hun zat ik nu aan de ladder van jullie welvaartsziekten … Ze steunde mij en zorgde ervoor dat mijn zin in werken terug kwam …

Moet een arbeidsgeneesheer dat ook niet doen ? Moeten alle arbeidsgeneesheren niet onafhankelijk zijn ? Moet een arbeidsgeneesheer geen controlerende functie hebben ? ( de mijne heeft geen enkele keer contact opgenomen met geen enkel van mijn behandelende artsen )Is het niet de bedoeling dat een arbeidsgeneesheer ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk tewerkgesteld wordt ? Wel daarin is de mijne dan wel verkeerd bezig , als ik zijn visie volg heb ik 2opties : 1. full time mij kapot werken  wat er dan ook voor zorgt dat ik niet kan recupereren ( en ik ben nog niet eens begonnen met een aangepaste behandeling ) en ik vrees dat we er ook moeten bijrekenen dat mijn levensduur niet zo optimaal zal verlopen . 2.heroiënteren naar een andere job in het slechtste geval betekend dat dat ik een tijd lang werkloos ga zijn …. Ik wil dat allemaal wel doen hoor maar voor iemand met een chronische ziekte is dat een vlaag die je over u krijgt die telkens weer in u vernietigd . Wij kunnen dat niet aan ! Zie dit nu toch is in jonges !

Mevrouw holmans , ga eens kijken hoeveel chronisch zieken erop de wachtlijst staan voor sociale woningen … Ik sta er binnekort ook mss bij . Want daar drijven ze je naartoe , ongewilt ! Als we de kosten niet meer kunnen dragen dan moeten wij ons huis verkopen en dan hoop ik maar dat alles goedkomt … Als de chronisch zieke mensen vanaf de eerste dag van hun ziekte aangepast begeleid worden , dan zou er een groot deel uit de armoede blijven . De meeste geven al op voor ze begonnen zijn wegens geen empathie , opvang , doorwijzing , moed , en heel mensen zijn ook gewoon alleen of hebben de middelen niet… En dan komt armoede snel dichtbij …

We staan er chronisch alleen voor , voor altijd … 

Mijn petitie

https://petitie.be/petitie/erkenning-van-onbekende-chronische-ziekten

One thought on “Mevrouw deblock , mevrouw holmans , … Zo hoeft het toch niet !

  1. Zo herkenbaar…. Hier is het mijn vriend die ze na 8 maanden ziekenkas (waarvan 6 maand zoekende naar wat er scheelde) eraf hebben gegooid. Ook 2 maanden zonder inkomen gezeten, met een woonlening! beroep aangetekend maar ondertussen zijn we 2 jaar verder en is er nog niets uitgesproken. De arts van de rechtbank gaf hem zelfs maar 15% terwijl hij potverdomme met moeite 2u per dat wat kan doen, laat staan gaan werken. Hij heeft ondertussen zijn ontslag gekregen en is dus ‘werkzoekende’.. over een tweetal maanden zakt zijn uitkering naar nog geen 700 euro per maand en is het dus over en out, we worden letterlijk gedwongen om ons huis te verkopen want het is naast alle medische kosten gewoon niet meer haalbaar. Ik werk fulltime en ga nog bijwerken om zo goed mogelijk alles te betalen maar dan nog…. 2 jonge 30ers, het leven zou voor ons moeten beginnen maar sinds de diagnose van fibromyalgie bij mijn vriend is ons leven een hel geworden…

    Like

Geef een reactie

